Buenos Aires - Madrid, maandag 11 december 2023, 18:00 uur

12 december 2023 - Paracuellos de Jarama, Spanje

"Doe eens kalm" zal ze wel van mij gedacht hebben. De medewerkster van de tax-free-afdeling had zo'n haast niet met haar werk. Ik werd een beetje zenuwachtig van haar langzame check van al mijn gegevens. De minuten zag ik aftikken van de tijd naar vertrek. Met nog een kwartier te gaan tot opstijgen, dokte ik nog wat pesos maar was nóg het geld niet op. Wel was elke minuut toen verstreken met staand wachten tot de volgende rij. Rijen in hallen. Koffers en stemmen. Straten van mensen.

"Streets of Philadelphia" op de radio. Bruce Springsteen begeleidt ons de stad uit. In de achteruitkijkspiegel van de taxi zie ik mijn eigen gebruinde gezicht. Ik realiseer me dat ik dit zomerse hemdje pas over maanden weer aan zal trekken. De straten van Buenos Aires zijn vol, en bezig met het leven dat hier door blijft gaan. De reis is begonnen een herinnering te zijn. Langs kerken en half afgebouwde flats; langs grasvelden en bloesem en palmbomen. Rio Matanza. Een BBQ langs de snelweg. Auto's vol passanten. Iedereen op weg naar een eigen doel.

Een kompas werkt beter dan de stand van de zon, als je als Europeaan niet gewend bent om op het zuidelijk halfrond te navigeren. Maar ook zònder richtinggevoel, en met nog duizenden kilometers voor de boeg, trekt alles me tot mijn bestemming.

Ik kom naar huis.

Liefs, Marjoleine

1. G-J en Patries:
    12 december 2023
    Goede terugreis...heerlijk om al die belevenissen te volgen! Binnenkort maar live nog eens aanhoren!!
  2. Erik:
    12 december 2023
    Ik vond het geweldig om je mooie reisverhaal met foto's en filmpjes te volgen Marjoleine!
    Dankjewel!